Podzimní prázdniny v Jilemnici 27.10.-1.11.2009

První den jsme měli sraz na Hlavním nádraží a s dvěma přestupy jsme dojeli až do Jilemnice. Tam nás čekali pan správce a Matěj s auty, do kterých jsme naložili batohy a pěšky došli asi 2 km na Javorek, kde jsme se ubytovali.

Ve středu jsme navštívili výrobnu korálků Rautis v Poniklé. Viděli jsme celý proces výroby skleněných korálků – od vyfukování skleněné tyčinky do formy, přes stříbření, barvení, malování až po řezání a nakonec jsme si sami každý mohli vyrobit jednu hvězdičku. Pak jsme ještě byli v malém muzeu o životě v Krkonoších, kde jsme viděli různé staré nástroje, jako valchu, máselnici, povidlovník a jiné. Po večeři na chatě nás čekaly ještě krátké hry a pak jsme šli spát.

Ve čtvrtek jsme vyrazili brzy ráno autobusem z Jilemnice přes Semily, kde jsme navštívili cukrárnu až do Bozkova, kde jsme měli objednanou prohlídku dolomitových jeskyní. Dozvěděli jsme se, jak jeskyně vznikaly a naučili se, jak se jmenují jednotlivé krápníky. Viděli jsme Krakonošovy fousy a taky nasvícenou záclonku, která je největší v Evropě. když jsme vylezli z jeskyní, čekal nás oběd a potom malá procházka kolem Bozkova. Cestou zpět jsme se rozdělili, abychom neměli problémy nacpat se do autobusu a v pohodě jsme dorazili až do Jilemnice. A po večeři už byli všichni tak unavení, že se šlo rovnou spát.

Čtvrtý den dopoledne jsme vyrazili na procházku na naučnou stezku kolem Martinických rybníků, kde jsme si zahráli hru o Krkonoších. Po obědě jsme se vydali do Jilemnice, kde jsme byli v muzeu o lyžování a viděli jsme živý betlém, největší a nejsložitější možná i na světě. Potom jsme se šli podívat ještě za dráteníkem do jeho dílny, kde nám ukázal, jak se vyrábí kožené korálky.

V sobotu dopoledne jsme hráli dvě běhací hry kolem chalupy, jednu na sestavování ZOO a druhou o pašerácích, kteří pašovali proviant z Polska do Krkonoš. Odpoledne jsme si udělali krátkou procházku do Horní Branné, kde jsme si chvíli hráli na hřišti a viděli hrobku rodu Harrachů. Večer ještě čekala větší děti halloweenská bojovka, kterou připravily roverky a velcí kluci a moc se jim povedla. Strašidelnou atmosféru tomu dodalo navíc štěkání psů z přilehlých domků.

V neděli ráno jsme si všichni sbalili, naobědvali se a relativně brzy vyrazili na nádraží. Tak jsme zjistili, že naším vlakem pojedou do Martinic i další dva oddíly, takže jsme se ve vlaku pěkně mačkali. To však nebylo nic proti tomu, jak jsme se mačkali ve vlaku z Martinic do Chlumce. V Chlumci na nás čekal rychlík, naštěstí dost dlouhý a tak jsme si všichni pohodlně sedli. No a na nádraží v Praze už na nás čekali rodiče a jeli jsme do svých postýlek.